kekeliruan terhadap pemahaman terhadap BIM.

Posted by Al-Firdausi | Posted in

4

1) selepas menerbitkan artikel 'penjelasan terhadap tulisan sazali'. Saya mendapat respon pertama dari amir hamidi melalui perbualan YM.

2) berikut adalah berbualan asal antara saya dengan beliau :-

[11:10] amir: Salam
[11:10] amir: dah baca blog sazali?
[11:11] orgmisteri: dah..
[11:11] orgmisteri: tgk siapkan jawapan balas
[11:12] amir: jawapan saya dah ada online..
[11:25] orgmisteri: saya dah terbit artikel dalam blog saya
[11:25] orgmisteri: artikel jawapan balas terhadap tulisan pakcik saz dan abg amir
[11:31] amir: dah baca.. masih ada fakta yg perlu dibetulkan..
[11:32] orgmisteri: fakta apa/
[11:32] orgmisteri: perenggan nombor berapa/
[11:33] amir: u tak perlu betulkan kerana ia adalah pandangan awak.
[11:33] orgmisteri: tak mengapa...
[11:33] orgmisteri: mana yang salah boleh diperbetulkan.
[11:33] amir: pada pandangan saya, 12) Bagaimana boleh dikatakan BIM serpihan ASL sedangkan orang pekak tidak pernah belajar ASL di sekolah pendidikan khas.
[11:34] orgmisteri: yup..
[11:34] orgmisteri: apa masalahnya/
[11:34] amir: Dulu saya pernah belajar ASL di FSD dahulu..
[11:34] amir: tapi itu bukan subjek.. kelas tambahan..
[11:34] orgmisteri: ??
[11:34] orgmisteri: kelas tambahan macamana?
[11:35] orgmisteri: kelas tambahan khas ASL?
[11:35] amir: ia adalah usaha pengetua pada masa itu..
[11:35] amir: memperkenalkan ASL sekadar suka2 belajar bahasa isyarat asing..
[11:35] orgmisteri: Ooo...
[11:36] amir: tak wajib kepada semua pelajar..
[11:36] orgmisteri: zaman saya tiada kelas tu..
[11:36] amir: sesiapa yang berminat boleh masuk kelas ASL selepas sekolah..
[11:36] amir: ASL banyak sama dengan BMKT..
[11:36] orgmisteri: just SEE yang dibawa masuk untuk ajar English.
[11:36] orgmisteri: xpasti la samada SEE dengan ASL ada persamaan
[11:36] amir: SEE merupakan serpihan dari ASL..
[11:37] orgmisteri: sign sama?
[11:37] amir: kerana ia menggunakan isyarat yang sama dengan ASL tapi tatacara pengujaran berlainan.
[11:37] orgmisteri: Ooo...
[11:38] amir: ASL dah lahir lebih awal dan kemudian SEE lahir sebagai anak.
[11:38] amir: di Malaysia.. BMKT lahir dulu dan kemudian BIM pun sebagai anak.. berlawanan balik deghn proses d USA
[11:42] orgmisteri: BIM bukan dicipta secara terancang...
[11:42] orgmisteri: tetapi secara semulajadi dan spontan.
[11:42] orgmisteri: sebelum wujud BMKT dan KTBM lagi BIM sudah ada
[11:43] orgmisteri: misalnya isyarat ayah ditutur kan secara buat isyarat misai
[11:43] orgmisteri: bezanya ketika itu BIM belum dibukukan lagi'
[11:43] amir: ya.. tapi kenapa BIM tak masukkan isyarat misai?
[11:44] orgmisteri: sebab seperti yang saya jelaskan dalam blog saya..
[11:44] amir: dan ambil isyarat dari BMKT.
[11:44] orgmisteri: kebanyakan orang pekak adalah pelajar sekolah khas..
[11:44] amir: awak tak perlu cemas dengan istilah serpihan.. ia tidak lah senegatif..
[11:44] orgmisteri: jadi mereka ikut isyarat KTBM.
[11:45] orgmisteri: di temerloh ada orang pekak yang tutur isyarat ayah dengan buat isyarat misai
[11:45] amir: secara rasmi BIM tak terima isyarat misai..
[11:45] amir: cuba tgk buku BIM.
[11:45] orgmisteri: manakala isyarat emak pula dituturkan dengan buat isyarat bonggol di belakang rambut
[11:45] orgmisteri: yup..
[11:46] amir: ini dah lama tau..
[11:46] orgmisteri: isyarat2 orang pekak berlainan di setiap negeri..
[11:46] amir: tak ada apa2 yg nak malukan untuk ngatakan bim lahir daripada pengguna bmkt..
[11:46] orgmisteri: jika terdapat persamaan isyarat di setiap negeri barulah dimasukkan dalam BIM
[11:47] amir: dan kemudian dikembang degan budaya tersendri..
[11:47] orgmisteri: mengikut pemahaman abg amir...
[11:47] orgmisteri: apa makna BIM?
[11:48] amir: BIM ialah bahasa isyarat Pekak secara mudah
[11:48] amir: dan secara kebetulan menggunakan half isyarat sama dari BMKT dan juga datang dari ASL
[11:49] amir: u pernah tgk buku BMKT generasi pertama?
[11:49] orgmisteri: maknanya, mengikut pemahaman abg amir, BIM dicipta.
[11:50] orgmisteri: berlainan pula dengan saya...
[11:50] orgmisteri: bagi saya...
[11:50] orgmisteri: BIM ialah...
[11:51] amir: BIM dicipta atas kesedaran untuk ada bahasa sendiri.
[11:52] amir: dan menyedari BMKT ialah BM berasaskan bahasa isyarat.
[11:53] orgmisteri: BIM merupakan satu bahasa yang gabungan isyarat tangan, memek muka, dan pergerakan badan. isyarat yang digunakan dicipta secara spontan dan semulajadi mengikut budaya, geografi, kaum dan agama dan memberi gambaran terhadap maknanya.
[11:54] amir: maksud tu dah biasa kedengaran.. dan menjadi ciri2 bahasa isyarat pekak di kebanyakan negara.
[11:55] orgmisteri: BIM tak semestinya kena ikut isyarat dalam BUKU BIM sebab buku BIM hanya mengumpul isyarat yang dituturkan oleh orang pekak malaysia
[11:55] amir: secara pendek, proses serpihan telah berlaku untuk mengasingkan dan membezakan antara bim n bmkt.. tu maksud sebenar saya.
[11:56] orgmisteri: ini bermaknanya, isyarat yang digunakan sebelum BMKT/KTBM diperkenalkan juga merupakan BIM sebab ia digunakan oleh orang pekak di malaya/malaysia
[11:57] orgmisteri: serpihan sama maksud dengan pecahan...
[11:58] amir: ya.. kenapa perlu negatif?
[11:58] orgmisteri: cuma selepas BMKT/KTBm diperkenalkan barulah BIM didokumentasi..
[11:58] orgmisteri: negatif macamana?
[11:58] orgmisteri: saya tak berfikir negatif pun..
[11:58] orgmisteri: menegur tak bermakna menentang
[11:59] orgmisteri: cuma sekadar perbincangan untuk menghuraikan kekeliruan...
[12:01] orgmisteri: sebab itu pada pendapat saya dalam blog perkataan 'pinjaman' lebih tepat dari 'serpihan'
[12:02] orgmisteri: saya hanya setuju dengan 'serpihan' jika tiada isyarat yang digunakan oleh orang pekak di malaysia/malaya sebelum BMKT/KTBM diperkenalkan.
[12:03] orgmisteri: bagi saya.. kelainan isyarat dahulu dengan isyarat sekarang adalah disebabkan evolusi...
[12:03] orgmisteri: bahasa melayu juga mengalami evolusi
[12:04] amir: ikut keterangan guru lama, bmkt dicipta dengan ambil ASL dan juga isyarat dari sekolah2 Kedah.
[12:04] orgmisteri: misalnya dahulu 'bichara' manakala sekarang pula 'bicara'
[12:04] orgmisteri: dahulu kaseh, sekarang kasih
[12:04] amir: oleh itu BMKT masih mengandungi isyarat Pekak..
[12:05] amir: bichara - bicara adalah hasil proses pembakuan sistem ejaan..
[12:05] amir: tak seperti dgn sign language
[12:06] orgmisteri: yup...
[12:06] amir: jika tak, kita terima isyarat misai telah berevolusi kepada isyarat di kepala.. bolehkah?
[12:06] orgmisteri: sebab dahulu bahasa melayu berlainan sebab dialek antara satu kawasan tidak sama dengan kawasan yang lain..
[12:07] orgmisteri: ia menyebabkan bahasa menjadi bercampur2..
[12:07] amir: DBP dah berjaya dalam usaha ini..
[12:08] orgmisteri: sebab itu pakar bahasa dahulu memperkenalkan sistem bahasa BAKU bagi membezakan antara dialek daerah dengan bahasa rasmi persekutuan...
[12:08] orgmisteri: sama juga apa yang dibuat oleh MFD bila membukukan BIM
[12:09] orgmisteri: mana2 isyarat yang paling banyak digunakan barulah dimasukkan dalam BIM
[12:09] orgmisteri: * buku BIM
[12:09] amir: mungkin ya.. tetapi kenapa isyarat misai tak diambil kira?
[12:09] amir: kurang cantik?
[12:09] orgmisteri: sebab isyarat tersebut dikategori dialek daerah...
[12:09] orgmisteri: *negeri
[12:09] amir: adakah u ada sokongan bukti tu?
[12:10] orgmisteri: ya ada...
[12:10] amir: sumber mana?
[12:10] orgmisteri: semasa saya jadi setiausaha PADA
[12:10] amir: jika ada, kenapa tak diktiraf sebagai isyarat BIM ?
[12:11] orgmisteri: semasa program mengumpul isyarat BIM, tempatnya di hospital tengku ampuan afzan
[12:11] orgmisteri: sariah ada kata, tujuan roadshow tersebut adalah untuk mengumpul isyarat BIM.
[12:12] amir: cukuplah.. kenapa isyarat misai tak boleh dijadikan isyarat ayah?
[12:12] orgmisteri: tapi tak semua akan dimasukkan dalam Buku BIM sebab ada sesetengah perkataan ada isyarat yang berlainan antara negeri
[12:13] orgmisteri: cuma isyarat yang paling banyak persamaan digunakan barulah dimasukkan dalam buku BIM..
[12:13] amir: jadilah masuk atas prinsip majoriti.. isyarat misai dah kalah n gugur.. ya kah
[12:13] orgmisteri: yup...
[12:13] orgmisteri: sama seperti BM..
[12:14] amir: jelaskan bahawa majoriti masih guna isyarat ayah dari BMKT.. dan juga mirip ASL secara kebetulan
[12:14] orgmisteri: perkataan dialek daerah yang berlainan disebabkan faktor geografi menyebabkan pakar bahasa memperkenalkan sistem BM baku..
[12:14] amir: ya.. mmg lah tu
[12:17] amir: perkataan 'pinjaman' lebih tepat berbanding perkataan 'serpihan'.
[12:18] amir: tu pendapat awak..
[12:18] orgmisteri: yup..
[12:18] amir: sebenarnya pinjaman subset kpd serpihan.
[12:20] amir: pemisahan dibuat dan kemudian mula pinjam n import ikut subset Pekak
[12:21] orgmisteri: pendapat itu disebabkan BIM dikategori isyarat natural yang digunakan oleh orang pekak termasuk isyarat yang digunakan sebelum sekolah khas wujud...
[12:22] orgmisteri: jika BIM dikategori isyarat yang dicipta tanpa mengambil kira isyarat yang digunakan oleh orang pekak sebelum sekolah khas wujud, barulah saya setuju dengan perkataan 'serpihan'
[12:22] orgmisteri: mengenai pinjaman merupakan subset kepada serpihan..
[12:22] orgmisteri: saya tak berapa pasti...
[12:23] orgmisteri: tak berani memberi pendapat sebab saya bukan pakar bahasa.
[12:23] orgmisteri: (.....ditapis.........)
[12:23] orgmisteri: :))
[12:23] amir: (.......ditapis..............)
[12:24] orgmisteri: (.....ditapis.........)
[12:24] orgmisteri: (.....ditapis.........)
[12:25] amir: (.......ditapis..............)
[12:25] amir: (.......ditapis..............)
[12:26] orgmisteri: x la..
[12:26] orgmisteri: maksud saya...
[12:26] orgmisteri: saya x pasti samada perkataan pinjaman merupakan subset kepada perkataan serpihan
[12:27] amir: o see
[12:27] orgmisteri: (.....ditapis.........) :))
[12:27] amir: serpihan mempunyai takrifan berbeza..
[12:27] amir: tak semestinya hanya satu pecahan..
[12:30] amir: dalam konteks ini, ia adalah pemisahan dan menjadi entiti yang merdeka akibat dorongan atau semangat tertentu.. kemudia ia berkembang secara evolusi sama ambil warisan n pinjaman bentuk yang boleh diterima..
[12:30] amir: itu falsafah saya.. mungkin ramai tak pahamnya..
[12:31] orgmisteri: yup.. saya faham
[12:32] orgmisteri: dengan kata lain entiti baru yang wujud dari sesuatu entiti.
[12:32] amir: dalam artikel seterus saya akan bincang tajuk.. BIM bercelaru?
[12:33] orgmisteri: saya hanya bersetuju jika BIM tidak wujud sebelum BMKT dan KTBM
[12:34] orgmisteri: jika isyarat-isyarat yang digunakan oleh orang pekak sebelum BMKT dan KTBM diperkenalkan barulah saya bersetuju dengan pendapat BIM serpihan BMKT/KTBM
[12:34] orgmisteri: ****
[12:34] amir: BIM memang wujud tapi tak secara rasmi.. hanya diiktif pada 2000.
[12:34] orgmisteri: jika isyarat-isyarat yang digunakan oleh orang pekak sebelum BMKT dan KTBM diperkenalkan tidak dikategori sebagai BIM, barulah saya bersetuju dengan pendapat BIM serpihan BMKT/KTBM
[12:35] amir: saya ulang.. BMKT ada mengambil isyarat dari Kedah selain ASL.
[12:36] orgmisteri: ??
[12:36] orgmisteri: maksud abang amir...?
[12:37] amir: BMKT ada ambil sedikit isyarat yANG DIambil dari sekolah di kedah.. isyarat orag Pekak.. dan dicampur dengan isyarat ASL..
[12:38] orgmisteri: kalau macam tu boleh dikatakan BMKt serpihan daripada ASL dan BIM LAMA :))
[12:38] amir: itu informasi dari guru lama.. tapi saya tak pasti kod2 tangan yang mana dari kedah..
[12:40] amir: BMKT memang lah serpihan dari ASL.. melalui BMKT, bim juga serpihan daripada ASL
[12:41] orgmisteri: x setuju....
[12:41] orgmisteri: sebab BIM dah sedia wujud sebelum ASL masuk malaya...
[12:41] orgmisteri: begitu juga dengan BM yang dah sedia wujud sebelum penjajah datang
[12:42] orgmisteri: tetapi kalau dikatakan BIM banyak pinjam dari ASL saya setuju
[12:42] orgmisteri: sama perkataan garfu dan sudu...
[12:43] orgmisteri: dipinjam dari perkataan portugis kalau tak silap
[12:43] orgmisteri: perkataan inai pula dipinjam dari perkataan india..
[12:44] orgmisteri: istilah sains dalam BM sekarang ini juga banyak dipinjam dari BI.. tetapi ia tidak bermakna BM serpihan BI
[12:44] orgmisteri: perkatan diskriminasi, falsafah, demokrasi dll merupakan berasal dari BI
[12:45] orgmisteri: tetapi ia tidak bermakna BM serpihan BI
[12:45] orgmisteri: itulah maksud saya..
[12:46] orgmisteri: pegangan ini hanya berdasarkan isyarat yang digunakan oleh orang pekak sejak zaman kesultanan melaka di kategori sebagai BIM (bahasa isyarat melayu)
[12:47] orgmisteri: jika sebaliknya, barulah saya setuju BIM serpihan ASL...
[12:49] amir: memang logik BM tak boleh dianggap serpihan daripada BI.
[12:50] orgmisteri: BM cuma mengalami evolusi mengikut zaman
[12:50] amir: maksud saya.. serpihan berlaku dalam konteks berbeza
[12:50] orgmisteri: begitu juga halnya dengan BIM
[12:50] orgmisteri: berbeza mcamana mengikut pandangan a.amir/
[12:53] amir: ya tak ada halangan dan bebas pegang mana-mana pendapat..
[12:54] amir: yang penting ialah memberitahu betapa berbezanya fungsi n peranan bim n bmkt
[12:54] orgmisteri: yup..
[12:54] amir: dan hormati perkembangan bim n bmkt.
[12:55] orgmisteri: akan saya terangkan dalam siri 4 bagaimana BIM, BMKT dapat diguna bersama untuk membantu pengajaran BM
[12:55] amir: bim n bmkt masing2 ada tanggungjawa b bangunkan modal insan pada cara berbeza
[12:55] orgmisteri: ia mengikut pandangan dari sudut saya berdiri..
[12:56] orgmisteri: maknanya pandangan saya dalam artikel tu nanti masih boleh dipertikaikan mengikut sudut pendangan yang lain..
[12:57] amir: tak keluar makan?
[12:57] orgmisteri: x..
[12:57] orgmisteri: kat pantry dah sedia makanan tengahari
[12:58] orgmisteri: ada staff murah ati masak dan bawa sini :))
[12:58] orgmisteri: just masak nasi di pantry jer..
[12:58] amir: ok.. sy kena makan luart
[12:58] orgmisteri: ok.
[12:58] orgmisteri: kalau saya copy dan paste perbincangan ni ke dalam blog saya boleh tak?
[12:59] orgmisteri: sebab ni perbincangan percambahan minda..
[12:59] orgmisteri: elok dikongsi bersama dengan orang lain..
[12:59] amir: tak perlu petik seluruh..
[12:59] orgmisteri: ??
[12:59] amir: dan ambil pendapat awak sahaja..
[13:00] orgmisteri: pendapat abg amir skali eh?
[13:00] orgmisteri: baru original :D
[13:01] amir: ambil pendapat saya dari blog lah..
[13:02] orgmisteri: x lah..
[13:02] orgmisteri: gurau jer :))
[13:02] amir: jika dari YM, juga letakkan pendapat berasaskan temubual tak rasmi..
[13:02] orgmisteri: malas nak tulis..
[13:02] orgmisteri: yang siri 4 pun x siap lagi :))
[13:03] orgmisteri: maksud abg amir?
[13:03] orgmisteri: copy n paste kan temubual ini pastu kat bawah skali letak ulasan?
[13:04] orgmisteri: no problem...
[13:04] orgmisteri: saya nak wat ulasan ttg kekeliruan konteks dan pemahaman sebenar BIM
[13:04] amir: ya begitulah.. tapi pendapat saya selalu berubah
[13:04] orgmisteri: x mengapa...
[13:05] orgmisteri: pendapat saya pun selalu berubah juga..
[13:05] amir: bergantung pada fakta wujud
[13:05] orgmisteri: sebab bergantung pada fakta dan pemahaman saya dapat..
[13:05] orgmisteri: sebab tu dulu a.amir kata saya nie xde pendirian tetap :))
[13:06] orgmisteri: ok..
[13:06] orgmisteri: nanti pas makan tgk la ulasan saya terhadap perbualan tak rasmi nie dalam blog saya nanti...
[13:09] Meebo Message: amir is offline

3) Dalam berbincangan tersebut saya mendapati satu persoalan yang saya terlepas pandang dan langsung tidak terfikir langsung. Apakah perkara tersebut?

4) Ianya adalah berkenaan dengan 'apakah makna sebenar Bahasa Isyarat Malaysia (BIM)'? saya masih belum tahun keterangan rasmi bagi makna sebenar BIM. Adakah ia mengambil kira bahasa isyarat yang dituturkan oleh orang pekak sejak sebelum pembentukan malaysia lagi.

5) Jika ia mengambil kira bahasa isyarat yang digunakan oleh orang pekak sejak sebelum pembentukan malaysia, jadi ia tidak seharusnya di panggil sebagai bahasa isyarat malaysia kerana ketika itu malaysia masih belum dibentukkan lagi.

6) Ini menyebabkan timbul kecelaruan mengenai keterangan makna sebenar BIM. Hanya MFD yang mengumpulkan dan membukukan isyarat yang digunakan oleh orang pekak di malaysia sahaja yang dapat meletakkan definisi sebenar BIM.

7) Sebelum merdeka, Bahasa Malaysia dikenali sebagai Bahasa melayu. Sebelum dibakukan (baku, bukan buku) menjadi satu bahasa dikenali Bahasa Malaysia, Bahasa melayu bercampur-campur dengan dialek daerah (jika saya tidak silap ingat fakta ini dari sebuah majalah satu ketika dahulu)

8) Selagi MFD tidak memberikan definisi dan pengelasan tepat mengenai BIM, selagi itulah kekeliruan inin wujud.



wassalam....!

Penjelasan terhadap tulisan Sazali.

Posted by Al-Firdausi | Posted in

0

1) Artikel ini ditulis untuk menjelaskan beberapa kekeliruan terhadap tulisan saya oleh pemimpin pekak yang di hormati iaitu En. Sazali yang merupakan presiden MFD dalam tulisan di blognya. Selain itu ia juga membincangkan beberapa perkara yang dibangkit dalam tulisan tersebut.

2) Saya tidak pasti bahagian mana dalam tulisan saya yang mengelirukan orang lain sedangkan artikel siri 4 Isu BIM-KTBM masih dalam penyuntingan samada penambahan dan juga pengurangan. Jadi saya menganggap kekeliruan tersebut berdasarkan kepada 3 artikel (siri 1 -3) yang diterbitkan.

3) Ini adalah satu perkembangan baik sebab perbincangan adalah satu wadah kepada pencambahan fikiran.

BIM di haramkan di sekolah-sekolah Pekak.

3) Seperti yang saya kata, pada pandangan saya penentangan sebenar BPKhas terhadap BIM adalah perubahan terhadap dasar sedia ada BPKhas. Alasan BIM merosakkan bahasa Orang Pekak digunakan untuk menutup pekara yang sebenar.

4) Jika hendak mengubal dari dasar sedia ada kepada dasar yang baru, banyak kerja yang perlu dilakukan untuk menggantikan kesemua dokumen-dokumen hitam putih dasar sedia ada. Apabila melibatkan perubahan terhadap sesuatu dasar, ia akan melibatkan keseluruhan yang berkait rapat dengan dasar tersebut. Ia bermakna kesemua modul, program, aktiviti, dokumentasi dan lain-lain perlu di buat semula bagi di sesuaikan dengan dasar baru. Perkara yang pertama perlu dilakukan sudah tentu adalah merangka belanjawan dan blue print dasar baru yang setebal kamus dewan (atau mungkin lebih tebal lagi).

5) Para pegawai BPKhas sebenarnya faham tentang keperluan penggunaan BIM di sekolah bagi menerangkan dan menghuraikan sesuatu maksud yang di ajar. Sebab itulah sepanjang saya bekerja di BPKhas saya tidak pernah mendengar dan melihat sebarang pekeliling atau arahan yang dikeluarkan BPKhas yang melarang para pengajar menggunakan BIM.

6) Bekas guru sekolah lama saya yang menjadi pegawai di BPKhas seperti En. Abdul Wahab, Pn. Liyana dan En. Bahar juga menggunakan BIM ketika menerang pelajaran yang di ajar dan juga semasa berbual dengan pelajar. Ketika itu mereka masih guru di sekolah lagi dan belum di naikkan pangkat ke BPKhas.

7) Mengubah sesuatu dasar yang akan melibatkan keseluruhan pasti menuntut kerja keras dan menjadikan diri menjadi lebih sibuk. Inilah yang cuba di elakkan oleh BPKhas. lebih mudah meneruskan dasar sedia ada sahaja.

8) Disebab perkara di atas, BIM sebenarnya telah diterima secara diam-diam dan secara terhad. Jika MFD hendak BIM diterima secara rasmi menggantikan isyarat-isyarat KTBM. MFD hendaklah mengambil tindakan drastik seperti perundangan kerana AKTA OKU telah mengiktiraf BIM secara rasmi. Dengan cara ini barulah dapat memaksa BPKhas menjadi lebih rajin dan sibuk.

9) Jika tidak, tak mustahil masalah seperti pandangan dan resolusi diketepikan di setiap program yang melibatkan BPKhas.

BIM serpihan BMKT/KTBM?

10) Apa yang saya diketahui, BIM dibukukan melalui roadshow mengkaji setiap isyarat yang digunakan oleh orang pekak di setiap negeri. Isyarat yang mempunyai banyak persamaan dimasukkan dalam buku BIM.

11) Orang pekak yang menjadi peserta dalam program roadshow tersebut sudah tentu merupakan bekas pelajar di sekolah Pendidikan Khas. Jadi beberapa isyarat KTBM/BMKT yang dipelajari di sekolah pendidikan khas telah menjadi isyarat harian mereka seperti "dan", "bodoh", "atau", "pindah", "paksa" dan lain-lain lagi. Ini telah menyebabkan isyarat KTBM/BMKT telah dimasukkan ke dalam buku BIM.

12) Bagaimana boleh dikatakan BIM serpihan ASL sedangkan orang pekak tidak pernah belajar ASL di sekolah pendidikan khas. Setahu saya subjek ENGLISH yang diajar di sekolah khas menggunakan Sign Extract English. Jika salah minta betulkan. (kemungkinan ia disebabkan SEE serpihan dari ASL, atau ada waktu sekolah membuat kelas khas mengajar ASL di sekolah secara tak rasmi)

13) Isyarat KTBM/BMKT yang tidak menggambarkan makna sebenar barulah disingkirkan oleh orang pekak dan digantikan isyarat ciptaan sendiri secara spontan ketika bersembang. Isyarat yang dicipta secara spontan ini memberikan gambaran terhadap maknanya.

14) Walaubagaimanapun, isyarat KTBM/BMKT hanya sedikit sahaja digunakan berbanding isyarat natural dicipta spontan oleh orang pekak. Isyarat KTBM/BMKT yang digunakan dalam BIM biasanya melibatkan kata hubung, kata sendi, dan lain-lain lagi.

15) Berdasarkan fakta di atas, saya berpendapat BIM bukan serpihan KTBM/BMKT sebab BIM bukan berevolusi dari BIM/KTBM. BIM wujud secara natural berdasarkan imaginasi dan sebelum BMKT/KTBM diperkenalkan lagi. Jika dikatakan sebagai 'serpihan', sudah tentu BIM belum wujud ketika BMKT/KTBM diperkenalkan. Bagi saya, saya bersetuju dengan pandangan sazali iaitu perkataan 'pinjaman' lebih tepat berbanding perkataan 'serpihan'.


Bolehkah BIM membantu orang Pekak menguasai Bahasa Melayu?

16) Perkara ini saya akan bincang dan huraikan dalam artikel ISU BIM-KTBM/BMKT siri 4.

17) Buat masa ini artikel ini tidak dapat diterbitkan lagi disebabkan perlu melalui beberapa penyuntingan bagi menyusun fakta dan jalan cerita yang baik supaya mudah difahami.

18) Dalam artikel yang akan diterbitkan dalam blog ini nanti juga menyentuh mengenai peranan BIM dalam penguasaan Bahasa Melayu. Tetapi peranan yang dimainkan oleh BIM dalam membantu pelajar pekak menguasai BM bukanlah secara 'total' kerana ia terhad kepada penerangan dan pemahaman serta pendidikan awalan.

19) Secara ringkas, guna BM untuk menerang makna dalam BI, guna BM untuk menerang makna Bahasa jepun. Manakala mengajar BM pula tiada masalah bagi kanak-kanak yang telah mendapat pendidikan awalan BM iaitu komunikasi dalam keluarga menggunakan lisan BM. ketika dalam pendidikan pra persekolahan (taska/tadika) barulah tulisan BM diajar menggunakan lisan BM.

20) perbincangan lanjut mengenai ini tunggulah artikel yang sedang disiapkan nanti.



wasalam...

*********************************************
* "mengkritik tidak bererti menentang, *
* menyetujui tidak semestinya menyokong, *
* menegur tidak bermakna membenci, *
* dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik." *
*********************************************

Isu BIM-KTBM : Kebenaran Yang tersirat (Siri 3)

Posted by Al-Firdausi | Posted in

9

(sambungan dari "Isu BIM-KTBM : KTBM dalam P&P (Siri 2)" )

  1. Seperti yang saya katakan dalam perenggan kedua dalam siri 1, berbincang (muzakarah) lebih baik dari berdebat. Berdebat hanya menegakkan benang yang basah umpama mengatakan sesuatu yang baik adalah buruk, sesuatu yang buruk tu baik. Masing-masing hanya mahu mempertahankan pegangan yang di ikuti, hati seolah-olah tertutup. Sudah pasti tiada penyelesaian yang boleh dicapai. Inilah yang berlaku terhadap isu BIM-KTBM.

  2. Apakah yang kebenaran yang tersirat di dalam isu BIM-KTBM?

  3. Fakta mengatakan BIM membuat BM pelajar lintang pukang adalah salah, BIM merupakan sejenis Bahasa seperti 10,000 bahasa di dunia. Sudah tentu ia tidak boleh diterjemah secara terus ke dalam BM seperti mana BM dengan BI.

  4. Mengikut tulisan Sazali dalam blognya, BIM tidak pernah masuk ke dalam Sekolah Pendidikan Khas adalah tidak benar. Seperti diketahui, BIM merupakan natural language yang dituturkan secara semulajadi oleh orang pekak mengikut faktor budaya dan geografi. Isyarat tangan dalam BIM dicipta secara spontan mengikut imaginasi ketika berkomunikasi. Sepanjang pengalaman saya belajar di sekolah rendah dan menengah pendidikan khas guru-guru sendiri menggunakan BIM ketika berbual-bual dengan pelajar dan ketika menerangkan sesuatu topik yang diajar. Ketika bersembang sudah pasti pelajar pekak menggunakan BIM. KTBM hanya digunakan dalam P&P BM (kadangkala diselitkan dengan BIM). Ini di sahkan sendiri oleh hisham dan amir hamidi dalam blognya. Mungkin apa yang dikatakan oleh sazali berkenaan 'diharamkan' hanyalah isyarat tangan BIM yang dikamuskan oleh MFD tidak boleh diguna di sekolah (sebenarnya banyak juga isyarat dalam Buku BIM terbitan MFD diguna oleh para guru disebabkan selalu 'meniru' dan 'mengajuk' isyarat yang digunakan oleh pelajar mereka ketika berinteraksi samada bersembang, bergurau dan juga ketika mengajar. Ia lebih ketara di kalangan guru baru yang mula hendak menguasai Bahasa Isyarat)...

  5. Isu kecil dalam KTBM-BIM adalah percanggahan isyarat tangan bagi perkataan yang sama. Isyarat yang di cipta sendiri oleh BPKhas tidak sama dengan isyarat yang dicipta spontan oleh orang pekak walaupun mempunyai makna/maksud yang sama.

  6. Penentangan sebenar BPKhas terhadap BIM bukanlah disebabkan salah faham terhadap BIM. Saya dengan dua orang pekak yang juga bekerja di BPKhas tiada sebarang halangan bersembang menggunakan BIM. Malah ketika berbual dengan beberapa pegawai di BPKhas juga menggunakan BIM (sekali-sekala beberapa isyarat KTBM diselitkan). Saya juga tidak pernah dengar terdapat arahan dan pekeliling melarang para guru menggunakan BIM ketika mengajar. Beberapa orang pegawai BPKhas merupakan bekas guru Pendidikan Khas yang telah naik pangkat, mereka sudah tentu juga pernah menggunakan BIM ketika mengajar di sekolah. Jadi apakah sebabnya BPKhas menentang?

  7. Hasil pemerhatian sepanjang bekerja di BPKhas, penentangan terhadap BIM mungkin disebabkan faktor 'pelaksanaan' dan 'perubahan' terhadap P&P di sekolah pendidikan khas. Jika Isyarat Tangan dalam KTBM digantikan dengan isyarat tangan dalam BIM, pasti memerlukan kos untuk menggantikan kamus KTBM yang telah diterbitkan dan juga terpaksa merangka P&P yang baru. Sudah pasti akan membuatkan beban BPKhas bertambah untuk menyediakan permohonan peruntukan tambahan dari Kementerian pelajaran dan juga merangka kursus serta bengkel yang baru untuk para guru Sekolah Pendidikan Khas. Siapa yang suka menambahkan lagi kerja dan beban sedia ada....

  8. MFD mempunyai sekolah kanak-kanak pekak selangor (SSD) yang boleh dikategori sebagai sekolah persendirian (Swasta). Tidak banyak maklumat mengenai SSD yang saya ketahui. Andai Sazali yang merupakan Presiden MFD menyalahkan KTBM sebagai punca kegagalan pelajar pekak dalam pelajaran. Sebagai sebuah sekolah swasta, Kenapa MFD tidak menggunakan BIM sepenuhnya di SSD? Sebagai sebuah sekolah swasta, MFD bebas merangka dan menentukan P&P asalkan matapelajaran mengikut sukatan pelajaran yang ditetapkan kementerian pendidikan. Tunjukkan bukti bahawa BIM dapat meningkatkan prestasi pelajar dalam pelajaran melalui sekolah SSD.

  9. Andai BPKhas dipersalahkan terhadap kegagalan pelajar di sekolah Pendidikan Khas. Jadi siapa pula yang harus dipersalahkan terhadap kegagalan pelajar di sekolah SSD? Pencapaian pelajar di sekolah mana yang lebih baik dalam UPSR, pelajar di sekolah Pendidikan Khas atau pelajar sekolah SSD? Ada siapa boleh jawab?

  10. Kalaulah MFD dapat merombak sekolah SDD, wajibkan para guru mengajar menggunakan BIM, rangka kaedah P&P berdasarkan BIM dan seterusnya melahirkan pelajar yang lebih tinggi pencapaian berbanding sekolah pendidikan khas dalam UPSR - sudah pasti akan membuka mata BPKhas dan membuktikan keberkesanan BIM.

  11. Pemimpin dan aktivis pekak yang memperjuangkan BIM ketika berbual dan berucap menggunakan beberapa isyarat yang berasal dari KTBM seperti isyarat 'atau', 'dan', 'baik' dan banyak lagi.

(Bersambung ke "Isu BIM-KTBM : Cara yang terbaik untuk mengajar BM - BIM, KTBM atau...?")

Glosari :-

BIM = Bahasa Isyarat Malaysia
KTBM = Kod Tangan Bahasa Melayu
P&P = Pengajaran dan Pembelajaran
BPKhas = Bahagian Pendidikan Khas
BM = Bahasa Melayu
BI = Bahasa Inggeris
MFD = Persekutuan Orang Pekak Malaysia
SSD = Sekolah kanak-kanak pekak Selangor (bawah seliaan MFD)


******************************************************
* "mengkritik tidak bererti menentang, *
* menyetujui tidak semestinya menyokong, *
* menegur tidak bermakna membenci, *
* dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik." *
******************************************************

Isu BIM-KTBM : KTBM dalam P&P (Siri 2)

Posted by Al-Firdausi | Posted in

0

(sambungan dari ISU KTBM-BIM : Pengenalan dan BIM (Siri 1) )

  1. Dalam artikel sebelum ini saya ada menerangkan serba sedikit mengenai BIM. Bagaimana pula dengan KTBM?

  2. Seperti yang diketahui, KTBM merupakan satu kaedah komunikasi yang menuturkan setiap patah demi patah perkataan vokal BM ke dalam kod tangan. KTBM merupakan kaedah komunikasi dalam P&P yang diterap oleh JPK dan wajib di gunakan oleh para guru di sekolah Pendidikan Khas ketika mengajar. Ia bukanlah satu jenis bahasa, tetapi hanyalah menggantikan setiap sebutan vokal kepada sebutan isyarat tangan.

  3. Beberapa individu pekak mempertikaikan KTBM atas alasan ia adalah bukan syarat natural yang tercipta secara spontan, tapi ia dicipta dan digubal sendiri oleh pihak JPK. Kod tangan yang dicipta oleh JPK tidak menunjuk gambaran terhadap makna tersebut boleh difahami melalui imaginasi terhadap kod/isyarat tangan yang ditunjukkan. Kelemahan ini kadang-kala menimbulkan kekeliruan terhadap pelajar pekak dimana sesetengah kod tangan tersebut mempunyai makna yang lain dengan imaginasi yang dilihat melalui bentuk kod tangan tersebut.

  4. Bagi memastikan pelajar pekak menggunakan sepenuhnya KTBM dalam seharian, setiap tahun pihak JPK dan sesetengah sekolah Pendidikan khas menganjurkan pertandingan bercerita, deklaminasikan puisi, dan lain-lain dimana markah diberi terhadap penggunaan KTBM yang betul.

  5. Penggunaan KTBM agak meletihkan disebab setiap patah perkataan vokal di tukar kepada kod tangan yang panjang. Misalnya perkataan "Mempermainkan" ada 4 isyarat yang harus dibuat iaitu "mem", "per", "main" dan "kan". Berbanding dengan BIM, cuma 1 isyarat tangan sahaja. Mana lebih senang? menyebut "tidak ada" atau "tiada"? menyebut "tidak hendak" atau "tak nak"?

  6. Kelebihan KTBM yang tidak dapat dinafikan ialah isyarat tangan KTBM adalah lebih banyak berbanding BIM. Ini adalah kerana beberapa ketika dahulu BPKhas sering mengadakan program yang dihadiri beberapa guru untuk mencipta isyarat baru bagi memastikan setiap perkataan dalam BM mempunyai isyarat tangan untuk memudahkan P&P.

  7. Kelebihan ini banyak membantu para guru ketika mengajar dimana mereka tidak perlu membuang masa mengeja perkataan-perkataan yang tidak mempunyai Isyarat Tangan.

  8. Kelebihan KTBM merupakan kelemahannya juga, mencipta isyarat tangan ciptaan sendiri sehingga mengabaikan imaginasi terhadap makna yang boleh diserap melalui bentuk dan pergerakan tangan tersebut. Bagi mereka, sudah cukup sekiranya sesuatu perkataan dapat diberi isyarat tangan yang unik.

  9. Perlu di ingat, mendengar dengan telinga tidak sama dengan melihat dengan mata. Melihat dengan mata lebih mengutamakan Imaginasi.....

(Bersambung ke "Isu BIM-KTBM : Kebenaran Yang tersirat (Siri 3)")

Glosari :-

BIM = Bahasa Isyarat Malaysia
KTBM = Kod Tangan Bahasa Melayu
P&P = Pengajaran dan Pembelajaran
BPKhas = Bahagian Pendidikan Khas
BM = Bahasa Melayu
BI = Bahasa Inggeris


******************************************************
* "mengkritik tidak bererti menentang, *
* menyetujui tidak semestinya menyokong, *
* menegur tidak bermakna membenci, *
* dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik." *
******************************************************

ISU KTBM-BIM : Pengenalan dan BIM (Siri 1)

Posted by Al-Firdausi | Posted in

0

  1. Agak menarik untuk membincangkan topik ini memandang isu yang akan dibincangkan ini terlalu umum dan mempunyai pelbagai tafsiran mengikut pelbagai pandangan dari sudut yang berlainan. Lain sudut kita berdiri, lain pandangan yang kita lihat. Saya juga tidak terkecuali.

  2. Sebelum menulis artikel ini, saya telahpun membaca tulisan Sazali, Amir dan juga Hisham mengenai isu ini. Ketiga-tiga mereka mempunyai ulasan sedikit sebanyak bercanggah lantaran mereka melihat isu ini dari sudut yang berlainan. Apa yang saya tulis ini adalah berdasarkan analisis dan pandangan terhadap tulisan tulisan 3 orang di atas dan juga pengalaman saya sepanjang bergelar pelajar di sekolah rendah dan menengah yang mendapat pendidikan khas. Sebelum itu saya ingin tegaskan, tulisan saya ini bukan untuk menyanggah pendapat mana-mana pihak (berdebat). Tetapi adalah sekadar perbincangan bersama (muzakarah). Berdebat hanya membuat EGO kita cuba menegakkan benang yang basah.

  3. Isu BIM dan KTBM mempunyai persoalan pokok yang sama - Implikasi Penguasaan Bahasa Melayu dan pemahaman dalam pembelajaran di kalangan orang pekak.

  4. Tidak sukar bagi saya untuk memahami pandangan para 'guru berpangkat tinggi' di Bahagian Pendidikan Khas (sebelumnya dikenali sebagai Jabatan Pendidikan Khas) kerana saya pernah bekerja di situ sebagai kakitangan kontrak sebelum bekerja di Jabatan Kebajikan Masyarakat. Sepanjang bekerja di sana, ada beberapa kali mereka berbuka cerita berkenaan isu BIM dan KTBM ketika makan semeja.

  5. Di Mengikut tulisan Presiden MFD, pihak BPKhas menyalahkan BIM sebagai punca kegagalan pelajar pekak dalam penguasaan Bahasa Malaysia. Ini saya tidak nafikan sebab memang inilah apa yang dikatakan berulang-ulang kali oleh orang di BPKhas kepada saya ketika bekerja di sana. Persoalannya, benarkah mitos BIM merosakkan bahasa melayu di kalangan orang pekak seperti yang di tuduh oleh BPKhas?

  6. Seperti yang dimaklumi, BIM adalah satu sistem komunikasi bebas yang menggunakan gabungan isyarat tangan, badan dan memek muka untuk merujuk sesuatu makna. Berlainan dengan KTBM, BIM mempunyai struktur bahasa tersendiri. BIM tidak terikat peraturan susunan ayat kerana BIM bebas untuk dituturkan mengikut susunan ayat sendiri. Setiap orang mempunyai susunan ayat tersendiri dan unik untuk menuturkan isyarat tangan. Inilah membezakan identiti individu orang pekak dengan individu pekak yang lain. Ia tidak sedikitpun menjejaskan penyampaian maksud yang hendak disampaikan.

  7. Fakta mengatakan BIM tiada struktur tatabahasa adalah tidak tepat. MEMEK MUKA ketika menuturkan sesuatu isyarat itulah merupakan tatabahasanya. Bagi saya, memek muka merupakan kata imbuhan bagi BIM. Dalam Bahasa Melayu, Imbuhan "Men....i" (cth : menyayangi, Mencintai ) menunjukkan perasaan. Bukankah memek muka ketika membuat sesuatu isyarat juga menunjuk perasaan. Begitu juga bila kata dasar TUMBUK menggunakan imbuhan "Men" dan "Ter" menunjukkan perbuatan sengaja dengan tak sengaja. Imbuhan ini juga ada dalam BIM, 'menumbuk' dituturkan dengan cara membuat isyarat tumbuk ke depan sambil memandang orang yang hendak ditumbuk. Manakala 'tertumbuk' pula dituturkan dengan cara menumbuk ke depan tetapi kepala memandang ke tempat lain, bukan ke tempat yang hendak ditumbuk tersebut. Jadi siapa kata BIM tiada struktur bahasa (tatabahasa)? ia cuma agak berlainan sedikit..

  8. Jesteru itu, BIM merupakan satu jenis bahasa komunikasi yang mempunyai tatabahasanya sendiri yang tidak boleh diterjemah secara terus. Menyalahkan BIM yang menyebabkan BM orang pekak lintang pukang samalah seperti menyalahkan BM kalau BI pelajar normal lintang pukang. Seperti yang dikatakan sazali dalam Blognya - "Mereka lupa kalau ayat BM ini "jalan-jalan makan angin" di tuliskan terus dalam English akan menjadi "walk-walk eat air".

  9. Satu-satunya kelemahan BIM ialah tidak mempunyai isyarat tangan bagi beberapa perkataan dalam BM atau BI. Kelemahan ini biasanya ditutup dengan mengeja perkataan tersebut. Namun kelemahan bukan satu isu, bukankah banyak perkataan BI tiada dalam BM?

(Bersambung ke "Isu BIM-KTBM : KTBM dalam P&P")

Glosari :-

BIM = Bahasa Isyarat Malaysia
KTBM = Kod Tangan Bahasa Melayu
P&P = Pengajaran dan Pembelajaran
BPKhas = Bahagian Pendidikan Khas
BM = Bahasa Melayu
BI = Bahasa Inggeris


******************************************************
* "mengkritik tidak bererti menentang, *
* menyetujui tidak semestinya menyokong, *
* menegur tidak bermakna membenci, *
* dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik." *
******************************************************

Lap0r Diri PerTaMa SeBaGai F29

Posted by Al-Firdausi | Posted in

0

masa aku lap0r diri... punya la ramai yang datang. sebanyak 310 orang yang terpilih untuk menjawat jawatan Penolong Pegawai Teknologi Maklumat. tetapi masa taklimat kat dalam dewan, urusetia JPA bgtau yang cuma 280 orang jer yang lap0r diri hari tu. Ada sorang yang x dapat hadir sebab tengah dalam pantang. yang lain plak x maklumkan sebab tak datang hari ini.

masa dok menanti dalam ruang legar.. aku tak tau nak duduk kat mana. rata2 aku tak kenal.. aku cari salim, bekas rakan seusrah aku dalam persatuan siswa siswi islam PUO dan juga bekas rakan setugas dalam perwakilan pelajar kamsis PUO. mata melilau tgh cari2.. akhirnya terjumpa salim. tp.. ceh.. meja tempat dia dah penuh.. xde kerusi kosong untuk aku duduk. nak x nak terpaksa la cari meja lain untuk duduk...

bila aku dapat meja k0s0ng.. aku nak duduk.. tetiba teringat yang kak miza dan sorang lg entah apa nama akan jd bodyguard aku ari nie untuk t0l0ng interpreter. aiseymen, nie yang wat aku lemoh nie.. aku kene la duduk kat meja ladies sebab kak miza mesti xnak duduk kat meja org laki.. kebetulan sebelah aku ada meja yang cuma ada 4 org dak pompuan duduk.. aku beralih la ke meja tu dan booking 2 lagi kerusi kat sebelah aku untuk 2 org gadis bond tu duduk..

haaa.. sebut pasal 2 gadis b0nd tu.. mana la dorang nie.. x sampai2 lagi. org p0mpuan.. paham2 je la.. kalau lewat tu maknanya mesti mekap lama sangat tu pasal lewat.

tepat kol 8.30am urusetia JPA dah bersedia untuk pendaftaran.. salah s0rang urusetia tu bgtau yang tempat duduk setiap orang dah di khaskan di dalam dewan. kena duduk ikut nombor dalam brochure yang diberi. hmmm.. kalau tempat duduk stiap orang dah ditentukan ikut nombor. kat ner la 2 org gadis b0nd aku nie nak duduk? s0, dengan muka x malunya (sebenarnya segan gak) aku gi tanya urusetia tu. aku terangkan yg aku nie james bond (chewah). jadi mintak dorang tolong sedia kan tempat duduk khas di mana 2 org gadis bond nie boleh duduk sbelah aku. Almaklumlah... dimana ada james b0nd di situ la ada gadis b0nd.. yer tak? muahahahaaaa....

dah jauh aku melalut nie... ok, back t0 t0pic and 'turn U' to line. nak cite kat sini apa yang berlaku sepanjang taklimat yang bermula dari pagi sampai petang rasanya tak payah la... kalau aku sendiri boring nak dengar.. tentu la org len lagi b0ring nak baca apa yang aku akan cite nanti. yang pasti sepanjang taklimat tu aku just men SMS dan kadang kala seminit dua aku curik2 tid0 ayam... -_- Zzzz......

pada waktu dimana saat yang paling mendebarkan iaitu pada sl0t penyampaian surat penempatan. aku mmg tak sabar2 waku nie... x sabar nak tau kat mana ditempatkan. kat putrajaya? penang? terengganu? tak pun kat sbh/srwk (klu dapat kat sbh/srwk gerenti aku meraung2). Bila surat penempatan tu aku dah dapat, aku pun laju jer buka surat tu. tengok2... aku dapat kat Kementerian Dalam Negeri.... pastu urusetia tu cakap.. tempat p0sting kat jabatan mana akan ditentukan oleh kementerian yang berkaitan... Aisey men, baru je lalu saat suspen.. kana lalu lagi satu saat yg suspen... maknanya aku cuma tau yang aku diletakkan kat bawah KDn tp masih tak tau negeri mana aku p0sting nanti.... Warghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh..............

Questi0ns And ANsWers... (updated 1/4/09)

Posted by Al-Firdausi | Posted in

0

1: Where did you eat today for lunch?
.: kat pantry Opis. (no cafe in here)

2: If you are given a scholarship,where would you like to study?
.: blajar kat oversea la..

3: And why is that so?
.: dah dpt scholarship pegi la tempat yg bleh melancong hehee..

4: How are you feeling now?
.: I L0ve her s0 MucH....!

5: When was the last time you cried?
.: bile yek, masa tgk bersamamu kat tv3 kot..

6: Who is in your mind now?
.: I mIsS her...

7: Are you a sensitive person?
.: kekadang, depends to situation..

8: Do you wanna get married?
.: As S0on As p0sible

9: Describe love?
.: LoVe Is where u WiSh take her to be y0ur wife

10: What will you do after this?
.: baca fail...

11: Where usually will you be after exam?
.: on the bed.. kalau x kang mau pecah kpala..

12: Who is your soul-mate?
.: The 0ne I Love..

13: Are you happy with your life?
.: alhamdulillah... rezeki bertambah baik.

14: Ever been heartbroken in highschool?
.: uh huh, yes...

15: Current fear?
.: kena build unit aku nie bermula dari zer0

17: Who would you like to be like?
.: t0 be myself

18: What will you do if someone propose you?
.: apa kes?

19: Where will you be standing in 30years time?
.: waullahu`alam... aku bukan tok nujum.

20: When was the last you said I love you?
.: hampir tetiap ari

21: Last topic you studied?
.: arkitektur sistem IT kat JPN. nak pecah kpala 0tak..

22: Latest facial wash you are using?
.: Daia.. sbb banyak buih... heheheee...

23: Handphone brand?
.: N0kia and Sony Ericsson.

24: Honeymoon spot?
.: mauritius island, romantik katakan. hahahaaa...

25: Last place you visited?
.: t0ilet for gentle..

26: Waiting for a miracle to happen?
.: hehe yup... kalau dapat kawin es0k.. pehh.. mmg miracle.

27: What are you wearing now?
.: baju kameja lengan panjang with tie.. peh.. smart giler (abg aku cakap la... bukannyer aku cakap. hehehee)

28: Feeling homesick?
.: heart sick.. heheheee....

29: Do you believe in God?
.: YES! i am islam

30: Song that is playing in your mind?
.: [url=http://www.ilirik.com/in-team_--_doa_seorang_kekasih.html]D0a se0rang kekasih.[/url]

31: Favourite period at school?
.: hehee.. class batal!!!

32: Do you hate anyone?
.: sapa yek?.. xde k0t...

33: Last person you send sms?
.: My heart.

34: Favourite ice cream flavour?
.: chocolate =)

35: Last drink you drank?
.: teh'0 ais

36: Say something about yourself.
.: hensem tak? theeheheee...

37: Say something about the guy/gal you like?
.: loving and caring......

38: Something you like to touch?
.: bulan....!

39: Somewhere you like to visit?
.: masjidil haram...

40: What are your plans for the weekend?
.: balik kampung. ambik TV, Mesin basuh, katil, almari and b0oks.